Študijný odbor Elektrotechnika 2675 6
Študijný odbor Elektrotechnika je určený pre študentov so záujmom o:
|
![]() |
Absolvent Študijného odboru Elektrotechnika sa môže uplatniť ako:
V študijnom odbore Elektrotechnika majú študenti rovnaké predmety v 1. až 3. ročníku. Do 4. ročníka si volia odborné zameranie.
Učivom vyučovacieho predmetu poskytuje žiakom na primeranej úrovni vedomosti o funkcii a konštrukcii počítačových systémov s dôrazom na spoluprácu v rozsiahlych systémoch (sieťach). Obsah vyučovacieho predmetu predpokladá znalosť prvkov číslicovej techniky, t.j. návrhu kombinačných a sekvenčných systémov a znalosť vlastností integrovaných modulov.
Nosnou časťou predmetu sú sieťové operačné systémy. Študenti sa zoznámia s inštáláciou, konfiguráciou, správou dvoch v súčastnosti veľmi ro&šírených sieťových operačných systémov: LINUX, NOVELL a WINDOWS. Tieto tvoria podstatnú časť hodín teórie i cvičení. Menšia pozornosť je venovaná praktickému používaniu mikroradičov 8051, sériovej a paralelnej komunikácií. Podrobnejšie informácie v samostatnej stránke predmetu počítačové systémy.
Cieľom predmetu je štúdium základov automatizácie, t.j. základných pojmov a princípov automatizačnej techniky, základných prvkov, prístrojov a systémov automatizačnej techniky, metód a postupov riešenia problémov automatizácie. Žiak má získavať nie izolované vedomosti, ale poznatky zaradené do rôznych poznatkových štruktúr, vzťahov a vývojových tendencií automatizácie technologických procesov i duševných činností. Cieľom štúdia je i rozvoj schopnosti a zručnosti žiakov. Dôraz sa kladie na rozvoj poznávacích tendencií žiakov, najmä na analýzu, syntézu, indukciu, dedukciu, analogické, hodnotiace a tvorivé myslenie.
Cieľom vyučovacieho predmetu je získať prehľad o základných prvkoch a zariadeniach používaných v telekomunikačnej technike, princípoch a vyhotoveniach ústrední, prenosových systémov a o tendenciách, ktoré smerujú k nahradeniu analógovej techniky digitálnou. Ďalej sa predmet venuje problematike elektromagnetického poľa, prenosu informácií, obvodom a koncepciám elektronických zariadení. Cieľom predmetu je naučiť žiakov využívať softwarové produkty pri návrhu elektronických zariadení, pružne tvoriť software, čím sa predmet priblíži viac potrebám súčasbej praxe.
Učivo odborného zamerania prístrojové zdravotnícke zariadenia poskytuje žiakom vedomosti z oblasti diagnostických metód a prístrojov, liečebných metód a prístrojov z lekárskej kybernetiky. Žiaci získajú poznatky zo snímania biologických veličín a potenciálov, zo záznamu biologických signálov a potenciálov, prehľad o diagnostických metódach a prístrojoch, o liečebných metódach a prístrojoch, ďalej získajú poznatky z rádiobiotelemetrie, z monitorovacích systémov, z diametrie a lekárskej kybernetiky.
Televízna a komunikačná technika
Cieľom predmetu je získať široké vedomosti z televíznej a komunikačnej techniky a to hlavne z prijímacej techniky a systémov súvisiacich s touto technikou. Predmet sa zaoberá problematikou prenosu video, audio a dátového signálu pomocou analógových a digitálnych prenosových sústav a problematiku spracovania týchto signálov pomocou televíznych a satelitných prijímačov. Dôraz je kladený na vysokofrekvenčné spracovanie signálu , riadiaci systém prijímačov na báze jedno čipových mikroprocesorov, snímacie elementy, záznamové systémy, kódovacie a dekódovacie zariadenia, reprodukčné prvky. Medzi dôležité časti predmetu sa riadi distribúcia signálu v širokom kontexte terestrálnymi, satelitnými a káblovými trasami v náväznosti na multimediálne informačné systémy. Predmet sa venuje aj systémom, ktoré úzko súvisia s problematikou televíznej a komunikačnej techniky, doplňujú ju a rozširujú oblasť poznania v tejto technike.
Z učebných plánov je zrejmé, že absolvent študijného odboru Elektrotechnika prejde v priebehu štvorročného štúdia výučbou celej rady odborných predmetov, ktoré mu dávajú základné i hlbšie vedomosti zo všetkých oblastí elektrotechniky a nemal by mať problémy uplatniť sa v elektrotechnickom odbore.
Názov vyučovacieho predmetu |
celkový počet hodín týždenne/ z toho laboratórnych cvičení | ||||
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | Spolu | |
Celkový počet vyučovacích hod. | 33 | 34 | 34 | 34 | 135 |
A. Všeobecnovzdelávacie predmety |
|||||
Slovenský jazyk a literatúra | 3/1 | 3/1 | 2 | 2 | 10/2 |
Cudzí jazyk | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 12/12 |
Občianska náuka | - | 1 | 1 | 1 | 3 |
Dejepis | 2 | 2 | - | - | 4 |
Etická výchova resp. /náboženstvo | 1 | 1 | - | - | 2 |
Matematika | 4/1 | 4/1 | 3 | 2/1 | 13/3 |
Fyzika | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chémia | 2 | - | - | - | 2 |
Základy ekológie | 1 | - | - | - | 1 |
Telesná výchova | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
B. Odborné predmety |
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | Spolu |
Strojníctvo | 4/4 | 2/2 | - | - | 6/6 |
Elektrotechnika | 4/1 | 3/1 | - | - | 7/2 |
Elektrotechnológia | - | 2 | - | - | 2 |
Elektronika | - | 4/2 | - | - | 4/2 |
Výpočtová technika | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 6/6 |
Ekonomika | - | - | - | 3/1 | 3/1 |
Elektrotechnické merania | - | - | 3/2 | 4/3 | 7/5 |
Automatizácia | - | - | 2 | - | 2 |
Grafické systémy | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
Prax | 3/3 | 3/3 | 4/4 | - | 10/10 |
Povinne voliteľné predmety - poč. hod. spolu |
- | - | - | 8/3 | 8/3 |
Telekomunikačná technika | - | - | - | 8/3 | 8/3 |
Počítačové systémy | - | - | - | 8/3 | 8/3 |
Priemyselná informatika | - | - | - | 8/3 | 8/3 |
Prístrojové zdravotnícke zariadenia | - | - | - | 8/3 | 8/3 |
Televízna a komunikačná technika | - | - | - | 8/3 | 8/3 |
C. Voliteľné predmety |
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | Spolu |
Voliteľné predmety počet hod. spolu |
- | - | 6 | 11 | 17 |
Elektrotechnická spôsobilosť | - | - | - | 2/1 | 2/1 |
Sieťové technológie | - | - | 2 | 2 | 4 |
Telekomunikácie | - | - | 2 | - | 2 |
Ekonomická informatika | - | - | 2/2 | - | 2/2 |
Silnoprúdové zariadenia | - | - | 2 | - | 2 |
Prax | - | - | - | 4/4 | 4/4 |
Psychológia práce | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Fyzikálny seminár | - | - | - | 2 | 2 |
Manažérstvo | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Rozvoj odboru | - | - | 2/2 al. | 2/2 | 2/2 |
Neelektrické lekárske prístroje | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Manažérstvo | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Marketing | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Právna náuka | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Cvičenia z matematiky | - | - | 2 alebo | 2 | 2 |
Fyzikálny seminár | - | - | - | 2 | 2 |
Ďalší cudzí jazyk | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Jazyková konverzácia | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
D. Nepovinné vyučovacie predmety |
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | Spolu |
Športové hry | 2 | 2 | 2 | 2 | 0-8 |